A szent biblia olvasói: Husvet eredete tortenete es jelkepei...!

Szeretettel köszöntelek a A Szent Biblia olvasói. közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 239 fő
  • Képek - 594 db
  • Videók - 297 db
  • Blogbejegyzések - 14444 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 2 db

Üdvözlettel,

A Szent Biblia olvasói. vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a A Szent Biblia olvasói. közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 239 fő
  • Képek - 594 db
  • Videók - 297 db
  • Blogbejegyzések - 14444 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 2 db

Üdvözlettel,

A Szent Biblia olvasói. vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a A Szent Biblia olvasói. közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 239 fő
  • Képek - 594 db
  • Videók - 297 db
  • Blogbejegyzések - 14444 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 2 db

Üdvözlettel,

A Szent Biblia olvasói. vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a A Szent Biblia olvasói. közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 239 fő
  • Képek - 594 db
  • Videók - 297 db
  • Blogbejegyzések - 14444 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 2 db

Üdvözlettel,

A Szent Biblia olvasói. vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A húsvéti ünnep neve különböző nyelveken más és más. Közös eredete azonban, a húsvét héber neve, a pészah. A szó kikerülést, elkerülést jelent. Eredetileg a keresztény és a zsidó ünnep egybe is esett.

A níceai zsinat i. sz. 325-ben szabályozta a keresztény ünnepek rendjét, ekkor vált el a két ünnep ideje. A húsvét angol neve: passover, átrepülést jelent. Gyakorta használják az Easter elnevezést, mely a német Oster szóval együtt keresendő. Őse egy germán istennő, Ostara az alvilág úrnője, ünnepe a tavaszi napéjegyenlőség idején volt. Lehet, hogy neve az East, a kelet szóból származik, s a napfelkeltére utal. A szó a magyarban nem található meg, de Csíkményságon a húsvéti körmenet neve: kikerülés, más vidékeken a feltámadáshoz kapcsolódik. A magyar szó: húsvét, az azt megelőző időszak, a negyvennapos böjt lezárulását jelzi.

A húsvét és a hozzá kapcsolódó ünnepek a mozgó ünnepek közé tartoznak, azaz nem esnek a Julián-naptár szerinti év ugyanazon napjára minden évben. A Nap mozgása mellett a Hold mozgásától is függ a dátum némileg a héber naptárhoz hasonló módon. A húsvét helyes időpontja gyakran vita tárgya volt.

A húsvét egybeesik a tavaszi napéjegyenlőség idején tartott termékenységi ünnepekkel, melynek elemei a feltámadás, az újjászületés. Húsvét napja az 1582-ből származó egyházi szabályzat szerint a tavaszi holdtölte utáni első vasárnapra esik: március 22 és április 25-e közé. (Ezt mondja ki a niceai zsinat határozata is i. sz. 325-ben)

A húsvét kialakulásában fontos szerepet játszik a zsidó húsvét, a pészah. E vallás tanítása szerint e napon ünneplik a zsidók az egyiptomi rabságból való menekülésüket. Az Ótestamentum szerint a halál angyala lecsapott az egyiptomiakra, a zsidók kapuja azonban egy frissen leölt bárány vérével volt bekenve, így az ő házukat "elkerülte".

Az Egyiptomból való kivonulás történetét írja le a Hagada. A keresztény egyház szertartásaiban a hosszú ünnepi időszak átfogja a kora tavasz és a nyár elejei hónapokat. Az előkészületi idő a nagyböjt, amely Jézus negyvennapos sivatagi böjtjének emlékére, önmegtartóztatására tanít. Ezt nagyobb, kisebb ünnepek követik s a húsvéti ünnepkör a pünkösddel zárul. A ciklus a karácsonyi ünnepi szakasz párja, de jóval régebbi annál. Latin neve: Septuagesima - hetvened, mert hetven napig tart, húsvéti időnek is nevezik.

Húsvétkor ünnepli a kereszténység Jézus Krisztus feltámadását. A húsvét a legrégibb keresztény ünnep és egyúttal a legjelentősebb is az egyházi év ünnepeinek sorában. A húsvét ünnepét megelőző vasárnap, virágvasárnapon arról emlékezik meg az egyház, hogy Krisztus pálmaágakat lengető tömeg éljenzése közepette vonult be szamárháton Jeruzsálembe. A nagycsütörtök (zöldcsütörtök) Krisztusnak az Olajfák-hegyén történt elfogatását idézi emlékezetünkbe. Nagypéntek Krisztus Pilátus általi halálra ítélésének, megostorozásának és kereszthalálának a napja. Nagyszombat este körmenetekkel emlékezik meg a keresztény világ arról, hogy Jézus - amint azt előre megmondta - harmadnap, azaz húsvétvasárnap hajnalán feltámadt halottaiból.

 

Húsvéti jelképek, szimbólumok

 

Barka

A barka bolyhos virágainak különleges gyógyerőt tulajdonítottak a régiek. Ha a családi tűzhelybe dobták, megóvta a házat a bajoktól, lenyelve pedig gyógyszerként elmulasztotta a torokfájást.

 

 

Bárány

A legősibb húsvéti jelkép a bárány. Eredete a Bibliában keresendő. Az ótestamentumi zsidók az Úr parancsára egyéves hibátlan bárányt áldoztak, s annak vérével bekenték az ajtófélfát, hogy elkerülje őket az Úr haragja. A húsvéti bárány Jézust is jelképezi. A Bibliában Krisztus előképe volt az a bárány, amelyet a zsidók Egyiptomból való kimenetelük alkalmával ettek, és amelyet nap mint nap feláldoztak a jeruzsálemi templom oltárán.

Az Újtestamentumban Jézus Krisztus az emberiség váltságára jött a földre: "Krisztus a mi bárányunk, aki megáldoztatott érettünk".

 

Nyúl

A másik húsvéti állat, a húsvéti nyúl megjelenésének magyarázata már jóval nehezebb. Az ünnep termékenységgel kapcsolatos vonatkozásában magyarázat lehet a nyúl szapora volta. Mivel éjjeli állat, a holddal is kapcsolatba hozható, amely égitest a termékenység szimbóluma. Nyúl és tojás ősi kapcsolata a kutatók szerint a germán hagyományok alvilági istennőjének legendájában jelenik meg: eszerint a nyúl eredetileg madár volt, s az istennő haragjában négylábú állattá változtatta. E különös tulajdonságú állat hozzánk is német közvetítéssel került, de kialakulását homály fedi.

Az is lehet, hogy tévedésről van szó, mert régen egyes német területeken húsvétkor szokás volt gyöngytyúkot ajándékozni tojásaival együtt. A gyöngytyúk német neve Haselhuhn, röviden Hasel. A félreértés abból is eredhet, hogy németül a nyúl neve Hase. Mindenesetre a tojáshozó nyúl igen népszerűvé vált, a múlt század végén a képes levelezőlapok elterjedésével igen sokfelé eljutott.

 

A tojás

A tojás az élet újjászületésének, a termékenységnek legősibb jelképe. Bármilyen kicsi is, képes a világegyetem nagyságát s az élettelenből az élőbe való átmenet rejtélyét jelképezni.

Fontos szerepe van a húsvéti étrendben is, de a tojások színezése, díszítése is régi korokra nyúlik vissza. A leggyakrabban használt szín a piros, magyarázatát a színek mágikus erejébe vetett hit adhatja. A pirosnak védő erőt tulajdonítottak. A tojások piros színe egyes feltevések szerint Krisztus vérét jelképezi. A tojásfestés szokása, s a tojások díszítése az egész világon elterjedt.

A tojásfestés népszokásként elsősorban Kelet-Európában maradt fenn a XXI. századig. Eredetileg egyszínűek voltak, pirosas színüket növényi festőanyagoktól kapták. Erre szolgált a vöröshagymahéj, a börzsöny, a bíbortetű. Később kialakultak a feliratos tojások. A díszítést viasszal "írták" a héjra, melyet festés után lekapartak. Lehetett a szöveg név, üzenet, esetleg a keresztény jelképek valamelyike. A minták ismerői tojásfestéssel foglalkozó asszonyok voltak, akiktől a lányok megvásárolták azokat.

Magyarországon a festett, díszített tojás ajándékozása elsősorban a húsvéti locsolkodáshoz kapcsolódik. A díszített tojások festésének formái, a minták elrendezése tájegységenként változott. A nálunk leggyakrabban használt minták geometrikusak. A tojást hosszanti vonalakkal két, majd négy mezőre osztották. A hosszanti vonalak számának növelésével 16 mezős osztás is van, de igen ritkán. Ezt a művészetet rámázásnak nevezik. Az így kialakított, majdnem háromszögletű mezők alkotják a geometrikus vagy virágdíszítés kereteit. Néha az osztóvonalakon is díszítenek. A díszítmények lehetnek: tulipános, fenyőágas, rózsás, almás, stb. A díszített tojás neve hímes tojás, s magát az eljárást tojáshímzésnek nevezik.

Különböző tojásgyűjtő népszokások vannak, melyek célja, hogy a legények minél több tojáshoz jussanak a tojásjátékokhoz. Egyik ilyen játék például a Kecskemét környékén ismert tojásütés, tojáskoccintás. Ketten egymással szemben állva a tojásokat egyre erősebben összeütögetik, s az nyer, akié épen marad. Másik játék a tojással való labdázás. Úgy tartották, hogy aki a feléje dobott tojást elejti, még egy esztendeig nem leli meg a párját.

Romániában a látogatók vitték a gazdának a tojást, megütögették vele, s közben köszöntést mondtak: "Krisztus feltámadott." Voltak azonban különleges felhasználásai is a tojásnak. Igen sok helyen szerepeltek a tojások, mint szerencsét hozó amulettek.

A görögök azt a tojást, melyet a tyúk először tojt nagypénteken, varázserejűnek tartották.

Német hiedelem szerint, húsvét reggel egy tojáson átnézve meg lehet látni a benne táncoló bárányt.

Jóslásra is használták a tojást: ha nagypéntek éjjelén feltörték, s egy pohár vízbe csurgatták, a formája megmutatta, milyen lesz a jövő évi termés. Volt, ahol a lányok tojáshéjat tettek a küszöbre húsvét előtti este, hogy megtudják, mi lesz a férjük foglalkozása. Ugyanaz lesz, mint az első férfié, aki belép a házba.

A tojás, a belőle kikelő madárral, a sírjából feltámadó Krisztust is jelképezi, amellett, hogy a termékenység ősi jelképe is. A téli időszak utáni első tojások éppen húsvét idejére estek, valószínűleg ezzel függ össze, hogy az emberek a tavasz érkezése feletti örömüket a tojások kifestésével, hímzésével fejezték ki.

network.hu

Címkék: 2014.

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Baráth Erika üzente 10 éve

Draga Erzsike ! Koszonom,hogy figyelmet szenteltel az irasra amit feltettem.sok minden oldalrol meglehet dolgokat magyarazni,de mi tudjuk,hogy a husvet nem a nyuszirol es nem is a tojasrol szol hanem a "FELTAMADASROL" !!!vagyis a tobbi csak jelkepei a husvetnak,de megis szep es szeretetett araszto unnep.
Mert:"Isten ugy szerette a vilagot,hogy az egyszulott fiat adta erte..."
Neked is kivanok aldott bekes unnepeket sok-sok szeretettel Erika csak most egy kicsit tavolrol mert unokazok.

Válasz

Sályi Tiborné Erzsike üzente 10 éve

És megteremtetett
szavával mindent
ott fenn,itt lent
És szólott Isten
a világ láttán
"Imé,igen jó"
De jött a Sátán,
elromlott minden
és újra szólt Isten szava, - mint drága égi harsona:
"Nem akarom a bűnös halálát,de akarom,hogy a bűnös
metérjen és éljen! "-- Ezért állított keresztet
És ott fenn a Golgotán,---ama Nagypéntek délután..
Az Isten Fia vérezett és: minden elvégeztetett
A kereszt kínját
szenvedte érted:
Jézus, a Bárány,
hogy ha megérted
hogy vér árán

é é e t az élet
Megváltó Isten,
köszönöm Néked,
hogy lehet hinnem
és szabad bűnöm
Tehozzád vinnem,
és,hogy e jelben
győzhet a lelkem
Ó, Lélek -- Isten,
Őrízz e hitben
Győzött a Bárány
szent vére árán,
elmúlt a régi,
nyoma sincs néki
újjá lett minden
és e földön béke
szálljon az egész jó
akaratú emberiségre.
Kovács Imre

Válasz

Sályi Tiborné Erzsike üzente 10 éve

Bibliai elmélkedések az év minden napjára 2014. 04. 18.,



Ártatlanul hurcolták meg

Olvasmány:
Lk 22,66--23,25


Íme én eőttetek vallattam ki,és nem találtam ebben az emberben egyet,sem azok
közül a bűnök közül,amelyekkel vádoljátok." (Lk 23,14 ).


Jézus Kriszrus ártatlanul maradt erős. Az ő ártatlansága nekünk is erőforrás
örökké.



Megváltónkat Jézus Krisztust ártatlanul ítélték halálra. Koholt vádak alapján
vitték Pilátus elé,aki nem talált benne semmi halált érdemlőt.

A római százados,aki részt vett az ítélet végrehajtásában ,ki is jelentette:

" Ez az ember valóban igaz ember volt."


Mégis miért szolgáltatta ki Pilátus Jézust,és ítélte kereszthalálra?

A válasz egyértelmű,félt a zsidóktól.

Nem merte felvállalni meggyőződését,nem mert konfrontálódni.

Féltette megélhetését,pozicióját,hatalmát. Gyenge próbálkozás volt részéről,
hogy miután elítélte Isten Fiát,megmosta kezeit.

Azt gondolta,ártatlan,független maradhat ebben az ítéletben, de tévedett.

Jaj de sokan vannak ma is akik nem merik felvállalni hitüket,mert félnek a
közvéleményektől.

Próbálnak csendesek maradni,anonim keresztény életet élni,de közben folyamarosan
megtagadják őt.

Kedves Testvérem! Nagypénteken álljunk meg egy pillanatra,és vizsgáljuk meg,
van e bennünk is pilátusi lelkület,aki annak ellenére,hogy tudta az igazságot,
nem merte felvállalni. /MZ/





"Feszítsd meg !" üvöltötték a fülembe
És nekem nem volt elég fegyverem,
Nem volt elég lándzsásom odakünn,
Vagy--- vagy üres volt talán s szívem?
Eh mit bánom én,a bölcs szív üres,
Bús maradok,el a szívről,hess!
( Reményik Sándor: Polátus).


Ő ártatlan,Ő az Isten szent Fia,
Ő csak adott,szolgálta az életet
( Makovei János ).





"Egyszersmind pedig azt is reményli vala,hogy Pál pénzt ad néki,hogy őt szabadon
bocsássa: ezért gyakrabban is magához hivatván őt,beszélget vala vele.

Mikor pedig két esztendő elmút. Félix utóda Porcius Festus: és a zsidóknak
kedveskedni akarván Féix, Pált fogságban hagyná." (Ap Csel 24,26).







A BIBLIA A VILÁGOSSÁG ÉS AZ ÉLET KÖNYE

LAZARA SLANKAMENAC





A második értékes manuscriptumot,a Codex Synaiticus-t, Tischondorf tudós
1844-ben a Sinai-hegyen lévő Szent Katalin kolostorba találta meg.
1860-ban Szentpétervárra küldik az orosz cárnak,ahol három év mulva a
nyilvánosság elé hozzák.

1933-ig ottmaradt és ekkor 100.000font sterlingért megvásárolja a brit
múzeum. A tudósok szerint a negyedik század közepén készült,tehát kb. abban
az időben,amikor a Codex Vaticanus,

A harmadik fontos manuscriptum alexandriai codex néven ismeretes,ugyncsak
a brit múzeumban található meg.

Eredete a Kr.u. ötödik század első felében nyúlik vissza. Eredetileg az egész
Bibliát tartalmazta,ma azonban majdnem Máté egész Evangéliuma,a Zsoltárok
könyvének nagy része és a Korinthusbeliekhez írott második levél 4,13-tól 12,6,ig
részek hiányoznak belőle.


Az első századból származó e három nagy kódexen---bibliai könyvgyűjteményen--
kívül az Új--Szövetség száz meg száz ugyancsk megőrzött kisebb részei vannak meg.
Ezek közül sokat csak nemrégen találtak meg.

Az új szövetségi szakértők mindegyiket gondos elemzés alá vetik azzal a
feladattal,hogy az elveszett eeredetihez leközelebb álló görög szöveget
megjelenthessék.....

Válasz

Sályi Tiborné Erzsike üzente 10 éve

Nagyon szépen köszönöm ezt a szép Igét!!!

"Akik pedig sziklás talajra hullott,az hallja az igét,és azzal örömmel fogadja, de
nem gyökeredzik meg benne, azért csak ideig való, s amit nyomorúság vagy
üldözés támad az ige,miatt, azonnal eltántorodik," (Mt ,-- )-

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu